Bratislavský kuriér DHL Parcel: Balíček som bránil vlastným telom


Juraj Mészáros má 31 rokov a na pozícii kuriéra v DHL pracuje už šiesty rok. Ako sám hovorí, jeho práca je ako robiť Santa Clausa na plný úväzok, nie iba na Vianoce. V rozhovore porozprával nielen o zákulisí svojej kuriérskej práce, ale aj o úsmevných či náročných momentoch, ktoré sú každodennou súčasťou jeho povolania.

Bratislavský kuriér DHL Parcel: Balíček som bránil vlastným telom

Ako vyzerá váš bežný pracovný deň?

Deň kuriéra sa začína o 6.00 hod. pri páse, kde sa odohráva ranné triedenie balíčkov. To znamená, že príde kamión so zásielkami, ktorý sa vyloží, a kuriéri následne stoja pri páse, po ktorom idú balíčky a berú si svoje zásielky podľa označenia, prináležiacemu k PSČ. Totiž práve podľa tohto označenia presne vieme, ktorá zásielka patrí ktorému kuriérovi.

Potom, keď sa skončí ranné nakladanie tovaru, idú kuriéri rozvážať balíky do jednotlivých rajónov. Naša pracovná doba je pritom individuálna, závisí podľa konkrétneho rajónu a počtu zásielok, no odvíja sa aj od prístupu zákazníkov či daného obdobia. Bežne totiž robíme približne do piatej, ale v zime pokojne aj dlhšie. Pracovný deň sa potom končí tým, že po rozvoze sa vrátime naspäť na depo, kde odovzdáme nedoručené balíky. Napokon odovzdáme denný súhrn nášmu dispečerovi, ktorý nás skontroluje, a môžeme ísť domov.

Kuriér DHL Parcel Juraj Mészáros

Čo máte na svojej práci najradšej?

Najradšej mám určite rýchlosť, teda to, ako nám ubehne deň, ale tiež určitú slobodu. Pretože ak si svoju robotu robíte dobre, môžete si ju robiť podľa seba. Rád mám však aj prácu s ľuďmi.

Spomínate si na nejakú nevšednú, vtipnú príhodu z vašej práce? Niečo, čo vám najviac utkvelo v pamäti?

Raz, keď som vystupoval z auta s balíčkom pomaly väčším, ako som bol ja sám, som sa pošmykol a vypadol som z auta. Samozrejme, že aj s balíčkom. Padol som však na chrbát – balíček som bránil vlastným telom. :) Hoci som bol potom celý dotlčený, balíček zostal nepoškodený. Zákazníčka to pritom všetko videla naživo, lebo už na mňa čakala vonku, čiže mala ešte k tomu aj kultúrnu vložku. Keď to videla, najprv dosť zmeravela, no keď už vedela, že som v poriadku, schuti sa rozosmiala a nakoniec mi ešte aj poskytla ošetrenie.

Potom mám aj jedného takého zákazníka, ktorému už pár rokov doručujem zásielky, ale nikdy som ho nevidel, vždy iba počul a čítal jeho sms. Mám však kľúč od jeho brány a je to môj najlepší a najspokojnejší zákazník. :)

Nedávny vianočný nákupný ošiaľ sa určite v nemalej miere odrazil aj na vašej práci. Ako ste to zvládali?

Vianočný ošiaľ je z roka na rok väčší, ale ak už máte dostatok skúseností, dá sa to zvládnuť. Ten prvý je však vždy najťažší a kuriér na to musí byť dostatočne psychicky pripravený.

Mnohí zákazníci sa však práve počas Vianoc sťažovali na prácu kuriérov. V dôsledku čoho najčastejšie vznikajú komplikácie s doručením zásielok? Ako to riešite?

Uvedomujem si, že sa každoročne stane, že zákazníci nedostanú darček pod stromček, ale nie je to vždy iba chyba kuriéra. Je vždy viacero dôvodov – či už to zapríčiní zlé počasie, dopravné zápchy, nehody alebo nesprávne PSČ, či chýbajúce alebo nesprávne uvedené údaje na zásielke. Ak už má kuriér podobnú zásielku, musí ju dať na vyhľadanie a nechať doplniť chýbajúce údaje. Keď však máme na zákazníka telefónne číslo a zákazník je zhovievavý, všetko sa dá. Vždy však treba hľadať cestu, ktorá bude vyhovovať obom stranám.

Keď zákazníkovi doručíte balík, má možnosť si ho skôr, ako ho preberie, otvoriť a skontrolovať?

Balík si zákazník môže otvoriť až potom, keď ho zaplatí. Ja napríklad vždy zákazníkom hovorím, že keď si kupujú v obchode televízor, tiež im ho prinesú zabalený v škatuli a neotvárajú ho pri kase skôr, ako ho zaplatia. Takže odbaliť balík sa dá až po zaplatení.

Ak by však potom niečo nesedelo, tovar sa musí reklamovať u odosielateľa. Ja teda zodpovedám len za to, že balík doručím v neporušenom stave. Ale v prípade, ak by bolo niečo vo vnútri rozbité, pričom balík by nebol porušený preliačením alebo by nemal akýmkoľvek spôsobom poškodený obal, tak sa spisuje takzvaný damage report, teda dokumentácia reklamácie. Vtedy sa všetko spíše, nafotí a následne posúva na reklamačné oddelenie. To potom rieši ostatné záležitosti priamo so zákazníkom i odosielateľom.

Čo by podľa vás mohlo zlepšiť kuriérske služby na Slovensku?

Určite by to mohli zlepšiť práve ParcelShopy. Keď by zákazník nebol doma, je tu možnosť nechať balík priamo v ParcelShope, kde si ho môže vyzdvihnúť. Preto dúfam, že sa postupne bude rozširovať aj hustota našich ParcelShopov, aby boli dostupné úplne pre každého.

Ako by ste porovnali prácu kuriérov DHL Parcel s ostatnými kuriérskymi spoločnosťami na Slovensku? V čom sa podľa vás odlišujete?

DHL je najmedzinárodnejšia značka, značka kvality a spoľahlivosti za super cenu. Divízia DHL Parcel je však na slovenskom trhu pomerne krátko, takže sa zatiaľ len rozbiehame, no vidím neustály nárast a verím, že je to práve vďaka robote, ktorú odvádzame. Ak sa však stalo, že sme niektorých zákazníkov sklamali, chcel by som sa ospravedlniť. Mám kamarátov v každej jednej prepravnej spoločnosti a v každej jednej sa stalo, že niekomu nestihli doručiť darček pod stromček. Bohužiaľ, ten nárast bol jednoducho taký veľký, že sa to z kapacitných dôvodov nie vždy dalo zvládnuť. Avšak verím, že budeme stále len lepší a lepší a časom si získame aj stratenú dôveru sklamaných zákazníkov naspäť.

To, či sa vám to podarí, je určite do veľkej miery práve vo vašich rukách. Aké vlastnosti a schopnosti by teda podľa vás mal mať ideálny kuriér?

Ideálny kuriér by mal byť hlavne pokojný, čiže musí dobre zvládať stresové situácie, keďže stres, únava a zhon je v našom odbore každodennou prekážkou. Od toho sa odvíja všetko ostatné. Ďalej by mal dokonale poznať svoj rajón, každú jeho ulicu a každý kút. Ono to totiž nie je také jednoduché, ako poznáme z amerických filmov, kde kuriér jazdí autom a vyhadzuje noviny von oknom. Naša práca jasne dokazuje, že opak je pravdou. :)

Publikované dňa 19.1.2016