Ako ponúknuť doručenie zdarma, aby bolo pre váš e-shop prínosné?


Poskytovanie doručenia zdarma sa, pravdepodobne, už čoskoro stane pre oblasť eCommerce doslova nevyhnutnosťou. Ako však ponúknuť túto službu zákazníkom tak, aby tým neutrpel váš e-shop? V našom článku sa pozrieme na niekoľko možných spôsobov, pomocou ktorých budete môcť túto službu bez obáv zaviesť aj vy.

Ako ponúknuť doručenie zdarma, aby bolo pre váš e-shop prínosné?

Prečo doručovať zdarma

V súvislosti s doručením zdarma bolo zrealizovaných už niekoľko prieskumov, podľa ktorých je táto metóda skutočne efektívnym marketingovým ťahom. E-shopom, ktoré to skúsili, výrazne stúpla miera konverzií, čo sa, samozrejme, odrazilo aj v náraste počtu objednávok.

Tieto tvrdenia potvrdzujú aj údaje z blogu kissmetrics.com. Ten zhrnul percentuálne výsledky zahraničných e-shopov, ktoré sa rozhodli pristúpiť ku zavedeniu doručenia zdarma. Podľa dostupných prípadových štúdií stúpli napríklad e-shopu Red Door po zavedení doručenia zdarma objednávky až o 90 %.

Ďalšia štúdia e-shopu 2 Big Feet hovorí o 50 % náraste objednávok. Zaujímavé sú tiež informácie z americkej štúdie firmy Accenture, ktorá poukázala na to, že priemerná hodnota objednávky online nákupov stúpla po zavedení doručenia zdarma z približne 86 dolárov na 112 dolárov.

Vráťme sa ale späť na Slovensko. Prieskumy zrealizované na slovenských spotrebiteľoch totiž hovoria o tom, že z 5 zákazníkov sa až 3 rozhodli navýšiť hodnotu svojej objednávky len preto, aby im bol tovar doručený zdarma. Je taktiež dokázané, že doručenie zdarma výrazne znižuje mieru opustenia nákupného košíka.

Všetky tieto fakty teda jednoznačne hrajú v prospech doručenia zdarma. Zákazníci túto možnosť jednoducho milujú a v mnohých prípadoch zohráva hlavnú rolu pre ich nákup v e-shope.

Avšak, ponúknuť doručenie zdarma nie je jednoduchý krok a ak si ho e-shop dôsledne nepremyslí, napokon môže skočiť v strate. Ako teda dosiahnuť to, aby zrušenie platieb za doručenie váš e-shop nepoložilo na kolená?

V nasledujúcich riadkoch si ukážeme nielen to, čo všetko treba zvážiť skôr, ako pristúpite k zavedeniu doručovania zdarma, ale tiež rôzne alternatívy, ako zákazníkom tento benefit ponúknuť a pritom stále zostať v zisku.

Čo zobrať do úvahy, ak uvažujete o zrušení platieb za doručenie

Ak seriózne premýľate o tom, či vo vašom e-shope poskytovať alebo neposkytovať doručenie zdarma, dôležité je v prvom rade zodpovedať dve nasledujúce základné otázky:

1. Ako rieši platby za doručenie zásielok vaša konkurencia?

2. Aká je vaša zisková marža?

Jednoducho povedané, dôležité je vedieť, do akej miery je váš e-shop konkurencieschopný. V prípade, že máte množstvo konkurečných výhod, doručenie zdarma pre vás nemusí byť tým najdôležitejším faktorom, ako získať zákazníka. Naopak, ak oproti konkurencii veľmi nevynikáte, pričom tá navyše poskytuje doručenie zdarma, zdá sa, že nemáte veľmi na výber.

Kľúčová je, samozrejme, marža. Doručenie zdarma v žiadnom prípade nesmie mať negatívny dopad na ziskovosť vášho e-shopu. Preto sa vždy uistite, či si zrušenie platieb za doručenie vôbec môžete dovoliť, respektíve či vám nárast počtu objednávok dokáže nahradiť ušlé financie za prepravu.

Ak je vaša marža taká vysoká, že bez problémov pokryjete náklady na dopravu, skvelé. Väčšina malých e-shopov však v takejto situácii nie je. Napriek tomu sa tejto mimoriadne efektívnej metódy netreba hneď vzdať. Existuje totiž hneď niekoľko možností, ako zaviesť doručenie zdarma tak, aby bolo pre vás prínosné.

Tu sú:

1. Doručenie zdarma nad určitú sumu objednávky

Prvou a snáď najpopulárnejšou voľbou je doručenie zdarma, ktoré je podmienené určitou výškou sumy za objednaný tovar. To znamená, že platbu za doručenie odpustíte len tým zákazníkom, ktorí u vás minú napríklad sumu aspoň 50 eur.

Týmto spôsobom sa ľahko vyvarujete straty financií pri malých objednávkach a zároveň dáte vašim zákazníkom dobrý dôvod, prečo by mali vo vašom e-shope nakúpiť o niečo viac – aby napokon za prepravu naozaj nič nezaplatili.

2. Len na vybrané produkty

Ďalšou možnosťou je zrušiť platbu zadoručenie pri vybraných produktoch. Pri tovare s vysokou maržou netreba dlho premýšľať, tento ťah sa vám určite vyplatí. Výhodné je to obzvlásť pri šperkoch, ktoré sú ľahkým, avšak drahým tovarom.

Táto možnosť je zaujímavá aj pri unikátnom tovare, pri ktorom nemáte veľkú konkurenciu a cenu za doručenie môžete jednoducho skryť do samotnej ceny za tovar.

3. Iba pri low-costovej voľbe doručenia

Ak vám žiadna z predošlých možností nevyhovuje, môžete zvážiť poskytnutie doručenia zdarma aspoň pri jednej z možností doručenia, ktoré zákazníkom poskytujete – a to predovšetkým pri tej najmenej nákladnej.

Vďaka tomu budete môcť stále profitovať z marketingových výhod doručenia zdarma a pritom sa finančne nezruinujete. Napokon, je tu tiež vysoký predpoklad, že veľký počet zákazníkov aj tak uprednostní rýchlejší, hoci platený spôrob doručenia.

4. V rámci promo akcie

Obzvlášť pre malé podniky, ktoré si celoročne jednoducho nemôžu dovoliť doručenie zdarma, sa vyplatí ponúkať doručenie zdarma v rámci promo akcií. Tie môžu trvať napríklad jeden deň, niekoľko dní v týždni či počas špeciálnych udalostí alebo sviatkov. Ak pritom nepodceníte význam propagácie tejto možnosti, môže to byť veľmi dobrý krok, ako si získať nových zákazníkov. :)

A aké skúsenosti s doručením zdarma máte vy? Poskytujete alebo neposkytujete ho vo svojom e-shope?

Publikované dňa 19.2.2016